Josef Šíma

Návrat Odysseův, 1943

Tempera/olej na plátně, 128 x 162 cm

Národní galerie v Praze

Rozměrné plátno Josefa Šímy, autor často používá vodorozpustný klihokřídový šeps v kombinaci s temperovou podmalbou a olejem provedenou subtilní svrchní malbou. Slabě pojený šeps způsobuje prýskání malby. Konsolidace (zpevnění) malby je problematická z důvodu možnosti ztmavnutí šepsu a tím i rizika ztmavnutí celé plochy malby, která využívá bílý šeps jednak jako odrazivou plochu, ale i jako finální součást některých partií malby, která nebyla nikdy nalakovaná.

Restaurování: Celoplošná konsolidace malby, vyrovnání plátna, tmelení a scelující retuš.

Josef Sima

Return of Ulysses, 1943

Distemper, oil on canvas, 128×162 cm

National Gallery Prague

Sizable canvas by Josef Sima, who often worked on water-soluble chalk primed canvas with underpainting in distemper and subtle lean final paint. Insufficiently prepared ground together with tension of distemper is the cause for flaking of paint. While consolidating the painting there exist a potential risk of darkening the white ground and the painting itself. This problem had to be addressed during the conservation. White ground plays the role of reflective surface for thin washes of colour and locally becomes a part of the image of the painting which was never intended to be varnished.

Conservation: Overall consolidation of the painting, flattening treatment on hot table, filling the losses, retouching.